Mijn naam is Winanda Maljaars-Riemersma.
Ik ben getrouwd, heb 4 kinderen en heb 19 jaar part-time op een basisschool gewerkt.
In mijn eigen schoolperiodes heb ik steeds met verwondering en soms ook met frustraties gezeten bij de instructies van de lessen. Ik kreeg daar regelmatig het gevoel dat we echt net zo lang uitleg kregen tot iedereen van de hele klas het goed snapte, ook al snapte meer dan helft het allemaal al lang. Waarom dat moest heb ik nooit zo begrepen als kind, maar ook later op de PABO werd dit door mijn begeleiders op de stage scholen, en ook docenten op de PABO zo gedaan.
Toch ben ik op de PABO steeds bezig geweest om te kijken, te leren en te ontdekken hoe kinderen het best leren en onder welke omstandigheden. Differentiëren in de instructies en de lessen, kinderen serieus nemen in wat ze al weten en kunnen en van daaruit verder gaan. Dat werd mijn visie en dat is mijn visie nog steeds.
Na het behalen van mijn PABO diploma heb ik ruime werkervaring opgedaan bij diverse basisscholen.
Ik werk al verscheidene jaren op een freinetschool waar veel gewerkt wordt met het individuele kind. De methodes zijn minder belangrijk dan het behouden van de interesse voor het leren, dit zorgt er voor dat het kind zich ook verder kan ontwikkelen. Binnen dit type onderwijs krijgt de klassenorganisatie speciale aandacht. Immers, het ene kind leert anders dan het andere en dus zal de leerkracht zich daar, binnen de wettelijke eisen, moeten aanpassen.
Nadat ik binnen mijn gezin te maken kreeg met hoogbegaafdheid, heb ik veel met de scholen gepraat en ben erachter gekomen dat er nog veel kennis ontbreekt op het gebied van hoogbegaafdheid. Hieruit is een sterke behoefte ontstaan om me gedegen bij te scholen. Ik wilde niet als “moeder van” praten met de leerkrachten en collega’s maar als iemand die vanuit kennis en opleiding weet waar zij het over heeft.
De keus voor het CBO (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek) aan de Radboud Universiteit van Nijmegen was snel gemaakt, hier werd een Post HBO opleiding aangeboden.
Mijn afstudeerscriptie ging over het waarom van Leonardoscholen (Fulltime HB scholen) vanuit de ouders bekeken. Ik heb steeds het gevoel gehad dat scholen tekort schieten tegenover hoogbegaafde kinderen en heb willen onderzoeken hoe dat komt en wat daar eventueel aan te doen is. Ik heb daar een goed beeld van gekregen en dit inzicht kan ik gebruiken om andere scholen en/of leerkrachten te helpen
Ik heb de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen succesvol afgerond en mijn diploma tijdens de ECHA conferentie in Parijs ontvangen.
Vanuit mijn kennis en ervaring heb ik plusklassen begeleid en opgezet. Ik werkte dan ook als zorgcoördinator van het (hoog)begaafde kind op mijn school, naast de gewone klas op de basisschool. Daarnaast heb ik de plusgroep, die “Sponsgroep” heet, binnen de school opgezet en vormgegeven. De bovenschoolse pilotplusgroep heb ik als invaller helpen invullen, en daarnaast een inval plusgroep gedraaid en daarbij de kleuterplusgroep vorm gegeven en opgezet.
Daarnaast heb ik twee jaar gewerkt bij de HIQplus van HIQ, en werkte ik samen met Dorine Bier bij Plusklas DiEeNe, wat een gezamenlijk project van ons beiden was.
Naast mijn specialisatie Hoogbegaafdheid heb ik mij ook verder en breder ontwikkeld.
Ik heb een opleiding tot Rekencoördinator gedaan, diverse cursussen gedaan op speciale leerbegeleiding zoals Taal in Blokjes en een faalangst reductietraining gevolgd
In heb mijn Master Pedagogiek afgerond met een onderzoek naar radicaalversnellers in het onderwijs.
Verder heb ik mij geschoold in het concept Medieërend Leren en heb daarbij mijn mastermodule afgerond.
Nu ben ik bezig met de driejarige opleiding (2e jaar afgerond) voor het afnemen van Dynamic Assessment testen van David Tzuriel
Kortom een brede kijk op het kind vind ik belangrijk en mij blijven ontwikkelen is als een rode draad met mij verweven.